desireeulin

1 burk krossade tomater à 400ml

2 burkar kidneybönor à 400g

Gör såhär:

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Fräs lök, vitlök, ingefära och chili i oljan några minuter. Det ska inte få färg. Tillsätt kryddorna och fräs ytterligare en minut. Häll på krossade tomater och sköljda kidneybönor och låt allt puttra i 5 minuter utan lock. Servera med nykokt ris.

Ps. Rätten blir ganska stark och vill man inte det så rekommenderar jag att ta bort chilin, halvera ingefäran och cayennepepparn.

Tillbaka igen

Vilken vecka jag har haft. I måndags förra veckan började jag skolan eller själva nollningen började då och sedan dess har allt gått i racerfart. Massa lekar och massa festande blev det och det var så himla roligt. Dock har jag inte hunnit uppdatera bloggen förrän nu. Men en rolig vecka har det varit och jag är så glad att skolan äntligen har startat. Är så taggad nu att börja plugga och även komma in i en rutin i vardagen som jag inte har haft nu på några veckor. Det bästa med allt är ju att jag och Johan äntligen ska flytta ihop!! Är så underbart glad för detta och det ska bli så kul. Så i slutet på denna veckan och resterande av nästa vecka kommer det nog upp mycket bilder på lägenheten. Ska försöka ta kort från när den är tom till färdigmöblerad. Lagade en jättegod böngryta idag som jag tänkte lägga upp receptet på men det kommer senare ikväll.

Ha en fortsatt bra dag. :)

En sväng till Kalmar

God förmiddag allesammans. Idag om en stund åker jag till Kalmar och träffar några vänner som jag gick basåret tillsammans med. Några av dem ska flytta och plugga på andra ställen så vi passar på att träffas nu innan dem flyttar.

svett och etikett

Måste tipsa om Svett och etikett som finns på svtplay. Väldigt inspirerande och väldigt roligt att få en inblick i olika sporter och så Kalle som programledare gör ju allt tusen gånger bättre.

Hemma efter en underbar vecka

Idag körde jag och Johan hem. Vi hade tänkt egentligen tänkt att vi skulle åka hem imorgon men kände att vi lika gärna kunde åka hem på kvällen idag. Så vid halv elva checkade vi ut från hotellet och körde till Helsingborg för att besöka tropikariet. Det var häftigt där och många djur hade dem. Efter det så bestämde vi oss för att även åka till Söderåsen som vi bestämt sedan långt tillbaka att vi skulle göra men som vi egentligen inte riktigt kände för nu. Men vilken tur vi gjorde det för det var riktigt häftigt. Det var som att man kom in i en djungel typ men med andra växter såklart. Först gick vi upp för en lång trappa och där uppe kunde man se ner i dalen. När vi hade kommit halvvägs så gick det nerför igen och väl nere så gick vi på en stig med träplankor som tog oss tillbaka till där vi började. Jämte oss porlade en lite bäck och det ända som hördes då och då var fåglarna som kvittrade, annars var det helt knäpptyst och det var så skönt. Men som sagt så är vi nu hemma igen och imorgon blir det att tvätta och förbereda med annat inför nollningen nästa vecka.

Söderåsens nationalpark, utsiktsplats kopparhatten

Höganäs och Kullaberg

Igår lämnade vi Falsterbo och fortsatte resan till kullaberg. Hittade ett hotell i Höganäs som ligger på vägen dit. Här kommer lite bilder från gårdagen.

Semestern har börjat på riktigt

Måndag och vi har hamnat i Falsterbo. Det är underbart väder och vi ligger på stranden och njuter av semestern. Kan inte bli bättre!!

Mamma 60 år

Igår firade vi min fina mamma som fyllde 60 år. Det var full gång hela dagen lång och vi hade så himla roligt. Det blev verkligen jättelyckat så det fixade jag och syrran bra med lite hjälp från alla som kom och firade mamma. Idag har jag varit väldigt trött. Jag och Johan har börjat vår roadtrip och är just nu på hotell i Trelleborg. Ska snart ut och äta på någon restaurang och därefter ska vi fortsätta planera vad vi ska göra resten av veckan. Skönt ändå att ta en dag i taget. Men imorgon ska vi i alla fall åka till Falsterbo men vad vi ska göra där har vi inte bestämt än. Här får ni se lite bilder från festen och från när vi var i Ystad och Ales stenar.

Update bilder

Halvvägs på resan

Mår inte så värst bra idag. Är lite nere, men det är man ju ibland och man kan ju inte alltid vara på topp. Har kommit halvvägs på min resa ner till Österlen. Färden började med tåg från Växjö 10.10 med byte i Hässleholm till Kristianstad. Nu sitter jag på bussen till Simrishamn härifrån Kristianstad och sen blir det ett byte till som tar mig till Borrby. Har inte ätit sedan frukost så ska knapra på minimorötter och banan.

Sista jobbpasset

Idag jobbade jag mitt sista jobbpass för denna sommaren. Jag har haft en underbar sommar på vikariatet och nu är jag laddad inför höstens kommande studier. Ska bli så kul och träffa nu vänner och framförallt när man har något gemensamt, att bli biomedicinsk analytiker. Sitter just nu hemma hos Johan och spelar minecraft men blir nog att hoppa i säng snart så jag kommer upp i tid imorgon innan jag börjar resan till Österlen. Längtar så himla mycket att få komma ner dit. Min syster säger att det är underbart. Kram på er!

Packa

Packar för fullt inför Johans och min roadtrip och det jag ska ha med mig till stugan på torsdag. :)

Update

Vilken vecka. Har haft så mycket att göra så nämner jag allt orkar ingen läsa. Men kort sagt så har jag jobbat mycket, fixat en hel del till helgen som kommer, varit på middag hos Johan där släkten var bjuden och massa mer så bloggen har fått ligga åt sidan så länge. Nu ikväll kommer syrran, hennes man och dotter och sover två dagar innan de fortsätter färden ner till Österlen där mamma har hyrt en stuga hela veckan. Jag har två jobbdagar kvar så jag kommer åka ner dit på torsdag. Kommer bli så skönt att komma iväg och ha lite semester innan skolan börjar igen. På söndag åker jag och Johan på roadtrip i en veckas tid. Ska bli så kul och skönt, längtar verkligen!

Hade några bilder på kaninerna som bor hemma hos min bror och hans familj. Jag skulle ju visa dem bilderna men det strulade lite just då men här kommer dem.