desireeulin

30-årsfest

Trevlig Valborg får jag väl hälsa till er alla. Hoppas ni får en trevlig och mysig kväll vid majbrasan. Jag skulle ha bloggat igår eftersom jag var och tränade men det blev en hektisk dag så jag hann inte med det. Johan och jag stack till gymmet runt 10 och tränade cirka 1,5 timme. Det blev ett pass med fokus på ryggen. Startade med marklyft, vidare till stående rodd, pull-ups samt kabelrodd och det tog rejält bra i ryggen. Efter gymmet träffade jag syrran som precis kommit ner till oss här i Växjö från Linköping. Anledningen till det var för att min bror fyllde 30 igår och vi skulle hem dit och fira honom. Jag och syrran hade planerat att hålla i ett litet musikquiz på festen så vi åkte till affären för att fixa lite priser och sådant. Sen var det bara hem och duscha,  göra sig iordning och äta lite innan det var dags igen att dra vidare hem till brorsan. Det var en väldigt rolig kväll och han blev väldigt överraskad. Hans fru hade bjudit in några av hans vänner som han inte visste om. Han trodde det skulle bli 15 pers men istället blev det ett 30-tal så han blev väldigt glad och överraskad att det kom så många för att fira hans 30-årsdag. 

Idag har jag, syrran, hennes man och dotter varit och badat i simhallen på förmiddagen. Sen var jag och Johan och lunchade i stan. Nu snart ska jag bege mig hem till mamma och äta middag och sen går vi nog ner till stan för att titta på majbrasan ikväll. 

Ha en underbar fortsatt dag! <3

/ Desse

Mellistips

Vilket härligt gympass det blev idag. Nästan varje gång jag är och tränar så märker jag att jag klarar mer och mer. Jag vet inte om det beror enbart på att jag blir starkare utan också att jag psykiskt klarar mer. Johan lärde mig idag att tänka att även om jag bestämt att jag ska göra 10 repetitioner så ska jag vid varje repetition tänka att jag ska göra en repetition och ta i allt vad jag har. Om jag då gör så på alla 10 repetitionerna kommer jag klara det galant och kanske till och med klara fler reps eller tyngre vikt. Jag är så imponerad av mig själv och min kropp som är så stark. Här kommer dagens pass:

 

Knäböj 3 set x 10 rep, 35 kg + 1 set x 11 rep, 40kg

Raka marklyft 4 set x 12 rep, 45 kg

Höftlyft med vikt 4 set x 12 rep, 16kg

Benspark 3 set x 12 rep, 25kg

 

Träna gjorde jag på förmiddagen idag och efter det har jag suttit med skolarbete där jag skulle skapa olika tabeller och diagram i excel. Excel är ett program som man både hatar och älskar på samma gång. Det är väldigt praktiskt och man sparar väldigt mycket tid om man kan med programmet men om man ska göra något nytt och inte hittar någon beskrivning på hur man ska gå till väga så verkligen hatar man det. Det tog verkligen hårt på min energi och efter några timmar var jag helt slut så var tvungen att få något mellanmål i mig. Jag tog vad jag hade hemma vilket var apelsin, banan, kakaonibs och hampafrön. Det blev så himla gott att jag kände att jag var tvungen att dela med mig av det. Nu får jag nog fortsätta plugga någon timme till innan jag tar ledigt resten av kvällen. 

/ Desse

Tisdagsträning

Haft en ledig dag idag så jag har putsat klart de två sista fönstren som jag inte orkade putsa i söndags. Sen har jag näst intill bara pluggat hela dagen och varit på gymmet nu en sväng. Har varit taggad på att träna hela dagen idag och det är så skönt att känna den känslan att längta till gymmet och sen få gå dit och använda musklerna och känna sig stark. Dagens gympass blev alltså:

 

Militärpress 4 set x 10 rep, 12,5kg

Hantellyft framåt 4 set x 10 rep, 3kg

Hantellyft åt sidan 4 set x 10 rep, 3kg

Bicepscurls med stång 4 set x 10 rep, 12,5kg

Tricepspress med hantel 4 set x 10 rep, 8kg

Tricepspress med kabel 3 set x 10 rep, 13kg

Bicepscurls med kabel 3 set x 10 rep, 13kg

 

Känns som ett bra pass, det tog bra. Militärpress är en av mina favoritövningar. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen fortsätta plugga resten av kvällen. Imorgon har jag en föreläsning hela dagen så blir att ta en vilodag imorgon från träningen. Torsdag kör jag nog knäböj etc. 

/ Desse

Kul med marklyft

Idag var jag en sväng i Kalmar på universitetet. Hade en gruppövning men egentligen var det helt meningslöst att gå dit eftersom den föreläsningen som vi skulle gå igenom hade jag inte gått på och inte heller gjort instuderingsfrågorna. Blev så förra veckan eftersom jag bara fokuserade på omtenta. Men denna veckan ska jag ta tag i det. Är ledig imorgon så då blir det att plugga massa. Ikväll tog jag och Johan sällskap till gymmet. Han skulle träna med en kompis och jag tränade själv. Eftersom jag har fastnat för marklyft och tycker det är sjukt kul och jag känner mig så stark så har satt upp ett mål att jag ska klara 100 kg, jag vet inte riktigt när men det känns rimligt nån gång efter sommaren t ex i augusti. Som mest har jag lyft 65 kg i 6 reps så jag klarar säkert 70-75 kg i alla fall men det har jag inte provat än. Tänkte jag skulle göra upp en plan med delmål fram till det stora målet. Körde tre olika övningar idag:

 

Marklyft 10 reps 3 set, 50kg

Kabelrodd 9 reps 3 set, 35kg

Latsdrag 10 reps 3 set, 35kg

 

/ Desse

Ingen bra lördag

Hade ingen bra dag igår. Tåget jag skulle åka med var försenat så det vågade jag inte ta, ringde mamma för att låna bilen. När jag väl var påväg till Kalmar så hamnar jag bakom en bil med släp och på det här släpet hade han någon slags säng eller något liknande i den storleken som låg minst en meter utanför släpet på var sida. Han körde i 50 på motorvägen, det blåste mycket och han kunde inte köra rakt. Hela bilen svajade fram och tillbaka och när det blev tvåfiligt på vägen så kunde ingen köra om då han körde i mitten av dessa två filer. Tillslut kunde jag köra om och jag han i tid till tentan men kände mig lite stressad och uppe i varv när jag satte mig i tentasalen. Tentan var väldigt lång, svåra frågor och det kändes inte alls bra när jag lämnade in den. Vi får väl se hur det går när jag får tillbaka den, blir det omtenta igen så har jag iaf sommaren på mig att försöka plugga. Men nog om det, idag hade jag tänkt träna men tror jag struntar i det idag och tränar imorgon istället. Det blir nog en städdag istället, byta lakan, tvätta fönster och dammsuga. 

/ Desse

Fokusträning inför omtentamen

I dagens träningspass lade jag all fokus på att göra nästan enbart övningar som jag tycker är kul och som jag känner mig stark i. Kör jag dem övningarna så får jag massa energi, tror på mig själv och bara känner glädje och styrka i att jag kan klara vad som helst och det är så viktigt för mig inför en tenta. Att bli underkänd på en tenta och samtidigt hålla motivationen och humöret uppe till den dagen att man ska göra omtenta så måste man även tro på sig själv vilket kan vara svårt, speciellt för mig. Så detta passet idag var väldigt viktigt både fysiskt och psykiskt. 

 

Dagens träningspass

Knäböj 4 set x 10 reps, 35 kg

Raka marklyft 3 set x 12 reps, 45 kg

Militärpress 3 set x 12 reps, 12,5 kg

Benspark i maskin 3 set x 10 rep, 25 kg

Ryggövning i maskin 3 set x 10 rep, 15 kg

 

Det krävs en hel del uppvärmning och töjning innan jag börjar göra mina lyft, speciellt på knäböj eftersom jag är ganska stel i min höft och måste mjuka upp den ordentligt innan jag börjar köra repetitionerna med vikterna  som jag skrivit ovan. Jag börjar ofta med att göra några set med kettlebell swing och mellan seten så stretchar jag ljumske, baksida lår och framför allt höften. När jag känner mig redo så börjar jag göra några knäböj med stång men utan några vikter och forsätter så tills det känns bra och jag hittar rätt teknik. Sedan lägger jag på vikter efterhand som jag känner att jag kan utföra 10 repetitioner utan att min teknik ändras. Så idag hade jag 35 kg som mest. Nu är det dags att hoppa in i duschen och sedan plugga återigen. 

/Desse

Tillbaks med nya tag

Det har varit en hektisk tid de senaste 6-7 månaderna med nästan all fokus på skolan. Det har tagit mycket både fysisk och psykiskt på mig. Att inte ha velat och då inte prioriterat träning jämsides med plugget har gjort att jag mått relativt dåligt samt även gått upp några kilon. Men jag har både läst och hört att träning kan medverka till att man får bättre koncentrationsförmåga långsiktigt och samt blir piggare och får mer energi vilket såklart leder till att det går bättre med pluggandet. Så det är det jag fokuserar på nu. Att prioritera träningen för att kunna prestera i mina studier. 

Så det är även den största anledningen till att jag inte har bloggat. Men det beror även på att jag tappat motivationen till att blogga eftersom jag inte känt att det har varit någon idé då min vardag har varit relativt likadan varje dag. Däremot nu när jag börjat träna så vill jag dela med mig utav mina träningspass och på så vis motivera andra att börja träna även om man studerar. Alltså enkla korta blogginlägg om mina träningspass och lite annat smått och gott som dyker upp i vardagen. Träningen behöver inte ta mer tid en vad man känner att man vill och hinner med. Idag körde jag ett ryggpass med två basövningar och två andra ryggövningar.

 

Marklyft 10 reps x 2 set, 40 kg + 10 reps x 2 set, 50 kg 

Stående rodd 10 reps x 3 set, 20 kg

Pull-ups i maskin 8 reps x 3 set, ca 35 kg

Latsdrag 8 reps x 3 set, 25 kg

 

Jag testar mig fortfarande fram för att veta vilka vikter jag bör ha men känns som att jag ändå är på god väg. All träning är bra träning så länge man utför de på rätt sätt. Så jag använder hellre lite lägre vikter och fokuserar på att ha rätt teknik genom alla repetitionerna och höjer vikten efterhand. Nu ska jag sätta mig vid köksbordet för att plugga och ikväll ska jag träffa en vän och äta på pinchos. <3

Upp