desireeulin

Kategori: Träning

Härliga tisdag

Godkväll! Andra arbetspasset denna veckan och idag jobbade jag mellan 11 och 19. Hundarna fick följa med till jobbet då mamma jobbade och inte hade möjlighet att gå ut med dem på sin rast. Dem tycker det är så kul och mysigt att få följa med och har legat hela dagen ute på gräsmattan och haft det gött. 

Efter jobbet så åkte jag hem till mamma och lämnade hundarna, körde hem och bytte om till träningskläder, tog med en nocco som jag drack i bilen på vägen till gymmet. Gymmet stängde 21.00 idag och jag var där vid 20 så det blev ett kort pass men ändå relativt tufft. Startade med marklyft och körde på lätt vikt i början som uppvärmning, sen körde jag 60 kg 5x5. Därefter körde jag ett litet cirkelpass med tre övningar enbart för rumpan vilket var utfall, 10 reps på varje ben med 12,5 kilos vikt. Därefter körde jag med samma vikt och gjorde 10 reps av höftlyft med fötterna på en step up, och sist 10 reps höftlyft utan vikt. Så jag är nöjd måste jag säga. 

Nu ska jag nog koka lite gröt till kvällsmat och sedan varva ner framför teven. 

Mina fina vovvar. Mia till vänster och Dora till höger.Vill tillbaka hit på bilden ovan, nere i Sölvesborg i Sandviken. Så himla fin strand där och så är det långgrunt. Jag och Johan stod där i vattnet förra året och kastade frisbee. Så himla mysigt. 

Min dag i punkter

Idag har jag:

  • bakat fröknäcke med solros-, sesam och linfrön och det är en favorit för mig. Det är superenkelt att göra men det tar en timme i ugnen så man får ändå ha lite tid, men perfekt att passa på att plugga eller städa till exempel.
  • varit och tränat och det var väldigt skönt. Det är första gången på typ tio dagar som jag har varit på gymmet så det var verkligen behövligt. Har ju haft ont i halsen förra veckan och så har jag jobbat så har inte hunnit förrän idag. Men blev ett lätt pass med marklyft, knäböj, stående rodd och militärpress.
  • hjälpt mamma att fixa swish på mobilen och så när jag ändå var där hemma så klippte jag Mia, vår ena hund. Hon var så långhårig och tyckte så synd om henne då det måste vara jättevarmt med den långa och tjocka pälsen.
  • träffat min bror, hans fru och två barn. Hans lastbil har varit på lagning i stan så de skulle åka in och hämta den och passade på att hälsa på hos mamma och jag var ju ändå där sedan innan så jag stannade kvar lite till innan jag åkte hem. 

Innan gymmet idag var jag inte särskilt hungrig men ville ändå äta något eftersom jag annars skulle ha blivit skithungrig direkt efter gymmet. Så det blev libanesisk falafel med gurka, sallad, tomat, paprika och vegansk majonnäs (från astrid och aporna). Den majonnäsen är sjukt god. 

Tidig morgon

Gick upp klockan sju idag och till frukost åt jag soja-yoghurt med müsli, hampafrö och linfrön. Så himla gott och enkelt. Lånade mammas bil igår så efter frukost körde jag och lämnade tillbaka den. Eftersom det är morsdag idag så körde jag även förbi och köpte en bukett blommor till henne. Hon blev så glad. Kul att överraska med sådant. Därefter stack jag till gymmet. har inte varit där på hela veckan så det var skönt att komma dit och riva av ett pass. Idag blev det marklyft, kabelrodd, latsdrag och två tricepsövningar i kabel. 

Nu står jag och lagar linsbolognese till lunch och sen ska jag plugga några timmar innan vi ska hem till Johans föräldrar och grilla. 

Ha en underbar söndag!

/ Desse

Onsdag

Har haft fullt upp med plugg den senaste veckan så en dålig uppdatering av bloggen har det blivit. Men idag var jag på gymmet körde ett av mina tre pass som jag kör på en vecka. Eftersom plugget tar sån tid och jag vill ändå träna hem kroppen så hjälpte Johan mig att dela upp det på tre pass i veckan med fokus på marklyft på två av passen eftersom jag har mitt mål att lyfta 100kg. Så då gäller det ju förstås att göra marklyft så mycket som möjligt för att bli bra på det. Här kommer dagens träningspass:

 

Marklyft 10 reps x 4 set, 50 kg

Stående rodd 12 reps x 3 set, 20 kg

Latsdrag 12 reps x 3 set, 25 kg

Biceps curls med stång 10 reps x 3 set, 12.5 kg

 

Kändes som ett väldigt bra pass och jag är nöjd. Nästa gång ska jag köra stående rodd och latsdrag med lite mer vikt. Kan definitivt klara det. Ett minus med att träna styrketräning är att om man inte har handskar så får man förhårdnader på handflatorna. Men det tyder väl bara på att jag tränar hårt och det är nice. :)

 

/ Desse

1:a maj

Ny dag, ny vecka och ny månad och dagen har varit underbart bra. Började dagen med att plugga lite och sen cyklade jag och Johan till gymmet. Därefter följde vi med Johans kompis hem för att äta lite mat och glass. Hans tjej hade gjort en jättegod vegetarisk tikka masala så jag var tvungen att fråga om receptet. Vi stannade där några timmar, satt på deras balkong och bara myste. När vi sedan cyklade hemåt så gick vi inom Ica och handlade lite. Nu har jag duschat, påbörjat matlagning för kvällen och sedan blir det att plugga en stund. En väldigt bra dag har det varit helt enkelt. Här kommer mitt träningspass också:

Knäböj 3 rep x 10 set, 40kg

Bänkpress i maskin 3 rep x 8 set, 15kg

Militärpress 4 rep x 10 set, 12,5kg

Ryggövning i maskin 3 rep x 10 set, 15kg

Tricepspress med rep 3 rep x 10 set, 8kg

Tricepspress med stång 3 rep x 12 set, 13kg

Så stolt att jag gjorde 3 repetitioner i knäböj med 40 kg. Har helt enkelt blivit lite starkare eller att jag vågar lägga på mer. Att jag litar på mig själv, att jag klarar det. Känns sjukt bra iaf. Blev lite blandad träning idag eftersom jag ska försöka lägga upp styrketräningen på tre pass i veckan och försöka träna hela kroppen på de passen. Vi får se hur det går. Nu ska jag fixa klart resten av maten och plugga sen. 

/ Desse

30-årsfest

Trevlig Valborg får jag väl hälsa till er alla. Hoppas ni får en trevlig och mysig kväll vid majbrasan. Jag skulle ha bloggat igår eftersom jag var och tränade men det blev en hektisk dag så jag hann inte med det. Johan och jag stack till gymmet runt 10 och tränade cirka 1,5 timme. Det blev ett pass med fokus på ryggen. Startade med marklyft, vidare till stående rodd, pull-ups samt kabelrodd och det tog rejält bra i ryggen. Efter gymmet träffade jag syrran som precis kommit ner till oss här i Växjö från Linköping. Anledningen till det var för att min bror fyllde 30 igår och vi skulle hem dit och fira honom. Jag och syrran hade planerat att hålla i ett litet musikquiz på festen så vi åkte till affären för att fixa lite priser och sådant. Sen var det bara hem och duscha,  göra sig iordning och äta lite innan det var dags igen att dra vidare hem till brorsan. Det var en väldigt rolig kväll och han blev väldigt överraskad. Hans fru hade bjudit in några av hans vänner som han inte visste om. Han trodde det skulle bli 15 pers men istället blev det ett 30-tal så han blev väldigt glad och överraskad att det kom så många för att fira hans 30-årsdag. 

Idag har jag, syrran, hennes man och dotter varit och badat i simhallen på förmiddagen. Sen var jag och Johan och lunchade i stan. Nu snart ska jag bege mig hem till mamma och äta middag och sen går vi nog ner till stan för att titta på majbrasan ikväll. 

Ha en underbar fortsatt dag! <3

/ Desse

Mellistips

Vilket härligt gympass det blev idag. Nästan varje gång jag är och tränar så märker jag att jag klarar mer och mer. Jag vet inte om det beror enbart på att jag blir starkare utan också att jag psykiskt klarar mer. Johan lärde mig idag att tänka att även om jag bestämt att jag ska göra 10 repetitioner så ska jag vid varje repetition tänka att jag ska göra en repetition och ta i allt vad jag har. Om jag då gör så på alla 10 repetitionerna kommer jag klara det galant och kanske till och med klara fler reps eller tyngre vikt. Jag är så imponerad av mig själv och min kropp som är så stark. Här kommer dagens pass:

 

Knäböj 3 set x 10 rep, 35 kg + 1 set x 11 rep, 40kg

Raka marklyft 4 set x 12 rep, 45 kg

Höftlyft med vikt 4 set x 12 rep, 16kg

Benspark 3 set x 12 rep, 25kg

 

Träna gjorde jag på förmiddagen idag och efter det har jag suttit med skolarbete där jag skulle skapa olika tabeller och diagram i excel. Excel är ett program som man både hatar och älskar på samma gång. Det är väldigt praktiskt och man sparar väldigt mycket tid om man kan med programmet men om man ska göra något nytt och inte hittar någon beskrivning på hur man ska gå till väga så verkligen hatar man det. Det tog verkligen hårt på min energi och efter några timmar var jag helt slut så var tvungen att få något mellanmål i mig. Jag tog vad jag hade hemma vilket var apelsin, banan, kakaonibs och hampafrön. Det blev så himla gott att jag kände att jag var tvungen att dela med mig av det. Nu får jag nog fortsätta plugga någon timme till innan jag tar ledigt resten av kvällen. 

/ Desse

Tisdagsträning

Haft en ledig dag idag så jag har putsat klart de två sista fönstren som jag inte orkade putsa i söndags. Sen har jag näst intill bara pluggat hela dagen och varit på gymmet nu en sväng. Har varit taggad på att träna hela dagen idag och det är så skönt att känna den känslan att längta till gymmet och sen få gå dit och använda musklerna och känna sig stark. Dagens gympass blev alltså:

 

Militärpress 4 set x 10 rep, 12,5kg

Hantellyft framåt 4 set x 10 rep, 3kg

Hantellyft åt sidan 4 set x 10 rep, 3kg

Bicepscurls med stång 4 set x 10 rep, 12,5kg

Tricepspress med hantel 4 set x 10 rep, 8kg

Tricepspress med kabel 3 set x 10 rep, 13kg

Bicepscurls med kabel 3 set x 10 rep, 13kg

 

Känns som ett bra pass, det tog bra. Militärpress är en av mina favoritövningar. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen fortsätta plugga resten av kvällen. Imorgon har jag en föreläsning hela dagen så blir att ta en vilodag imorgon från träningen. Torsdag kör jag nog knäböj etc. 

/ Desse

Kul med marklyft

Idag var jag en sväng i Kalmar på universitetet. Hade en gruppövning men egentligen var det helt meningslöst att gå dit eftersom den föreläsningen som vi skulle gå igenom hade jag inte gått på och inte heller gjort instuderingsfrågorna. Blev så förra veckan eftersom jag bara fokuserade på omtenta. Men denna veckan ska jag ta tag i det. Är ledig imorgon så då blir det att plugga massa. Ikväll tog jag och Johan sällskap till gymmet. Han skulle träna med en kompis och jag tränade själv. Eftersom jag har fastnat för marklyft och tycker det är sjukt kul och jag känner mig så stark så har satt upp ett mål att jag ska klara 100 kg, jag vet inte riktigt när men det känns rimligt nån gång efter sommaren t ex i augusti. Som mest har jag lyft 65 kg i 6 reps så jag klarar säkert 70-75 kg i alla fall men det har jag inte provat än. Tänkte jag skulle göra upp en plan med delmål fram till det stora målet. Körde tre olika övningar idag:

 

Marklyft 10 reps 3 set, 50kg

Kabelrodd 9 reps 3 set, 35kg

Latsdrag 10 reps 3 set, 35kg

 

/ Desse

Fokusträning inför omtentamen

I dagens träningspass lade jag all fokus på att göra nästan enbart övningar som jag tycker är kul och som jag känner mig stark i. Kör jag dem övningarna så får jag massa energi, tror på mig själv och bara känner glädje och styrka i att jag kan klara vad som helst och det är så viktigt för mig inför en tenta. Att bli underkänd på en tenta och samtidigt hålla motivationen och humöret uppe till den dagen att man ska göra omtenta så måste man även tro på sig själv vilket kan vara svårt, speciellt för mig. Så detta passet idag var väldigt viktigt både fysiskt och psykiskt. 

 

Dagens träningspass

Knäböj 4 set x 10 reps, 35 kg

Raka marklyft 3 set x 12 reps, 45 kg

Militärpress 3 set x 12 reps, 12,5 kg

Benspark i maskin 3 set x 10 rep, 25 kg

Ryggövning i maskin 3 set x 10 rep, 15 kg

 

Det krävs en hel del uppvärmning och töjning innan jag börjar göra mina lyft, speciellt på knäböj eftersom jag är ganska stel i min höft och måste mjuka upp den ordentligt innan jag börjar köra repetitionerna med vikterna  som jag skrivit ovan. Jag börjar ofta med att göra några set med kettlebell swing och mellan seten så stretchar jag ljumske, baksida lår och framför allt höften. När jag känner mig redo så börjar jag göra några knäböj med stång men utan några vikter och forsätter så tills det känns bra och jag hittar rätt teknik. Sedan lägger jag på vikter efterhand som jag känner att jag kan utföra 10 repetitioner utan att min teknik ändras. Så idag hade jag 35 kg som mest. Nu är det dags att hoppa in i duschen och sedan plugga återigen. 

/Desse

Tillbaks med nya tag

Det har varit en hektisk tid de senaste 6-7 månaderna med nästan all fokus på skolan. Det har tagit mycket både fysisk och psykiskt på mig. Att inte ha velat och då inte prioriterat träning jämsides med plugget har gjort att jag mått relativt dåligt samt även gått upp några kilon. Men jag har både läst och hört att träning kan medverka till att man får bättre koncentrationsförmåga långsiktigt och samt blir piggare och får mer energi vilket såklart leder till att det går bättre med pluggandet. Så det är det jag fokuserar på nu. Att prioritera träningen för att kunna prestera i mina studier. 

Så det är även den största anledningen till att jag inte har bloggat. Men det beror även på att jag tappat motivationen till att blogga eftersom jag inte känt att det har varit någon idé då min vardag har varit relativt likadan varje dag. Däremot nu när jag börjat träna så vill jag dela med mig utav mina träningspass och på så vis motivera andra att börja träna även om man studerar. Alltså enkla korta blogginlägg om mina träningspass och lite annat smått och gott som dyker upp i vardagen. Träningen behöver inte ta mer tid en vad man känner att man vill och hinner med. Idag körde jag ett ryggpass med två basövningar och två andra ryggövningar.

 

Marklyft 10 reps x 2 set, 40 kg + 10 reps x 2 set, 50 kg 

Stående rodd 10 reps x 3 set, 20 kg

Pull-ups i maskin 8 reps x 3 set, ca 35 kg

Latsdrag 8 reps x 3 set, 25 kg

 

Jag testar mig fortfarande fram för att veta vilka vikter jag bör ha men känns som att jag ändå är på god väg. All träning är bra träning så länge man utför de på rätt sätt. Så jag använder hellre lite lägre vikter och fokuserar på att ha rätt teknik genom alla repetitionerna och höjer vikten efterhand. Nu ska jag sätta mig vid köksbordet för att plugga och ikväll ska jag träffa en vän och äta på pinchos. <3

Upp